dinsdag 21 oktober 2008

Samengebald

Dag balkunstenaars,

Ik had verplichtingen bij een andere omroep en moest daardoor helaas de opnamen van Korenslag aan me voorbij laten gaan. Dat zal me een overlevingsslag zijn geweest die ik heb gemist.

'De bal is rond' lees je wel in filosofische traktaten van hooggeleerden uit de topsport. Reeds voor de grote professoren J. Cruyff en Frank de Boer, die zelfs beweerden dat dit ronde object 'in principe' rond is - je moet maar durven - opperde ene Plato iets over een perfecte ronding. Nee Wietze, daarmee doelde deze oude Griek niet op de vrouwelijke vormen, het was puur Platonisch bedoeld.
In die tijd leek het er zelfs even op dat de wereld rond is (speel dat spel) en dat het op aarde altijd bal is en het leven een voortdurende dans in driekwartsmaat, al of niet macabre.

We weten niet veel, maar wel beter. Laten we er maar rond voor uitkomen: alles wordt platter, tot een harde schijf, de bal tot gehakt, we leven in een tijdperk van 'After the ball'. 'New balls please' schreeuwen we wanhopig. De maan neemt weer af, het nachtelijk duister toe. En is het niet veelzeggend dat wij leven onder de regimes van Balkenende? En dat Xing weer baldadig wordt?

Tsja, hoe een balletje rollen kan. Eens, nog niet zo lang na mijn definitieve afkeuring voor de topsport en nog mooi afgetraind, maande Diri me tot sportschoolsporten. Ik moest Stelling (oud-Nederlands voor Statement) nemen, zo zei ze me. Ja, ik weet het, mijn karakterzwakte ligt wel heel duidelijk aan de oppervlakte en natuurlijk was het tijd voor een statement van mijn kant. Maar mijn vlees was zwak en daar heb ik vervolgens niets aan gedaan. Dat lijkt erg sterk, maar het is de harde waarheid.

Maar ziet wat geschiedt, lang voor de beloftevolle kerst en nieuwjaarsdag, altijd zwanger van goede voornemens: ik ga naar de sportschool, voor het eerst van mijn leven! 
Mijn drie Amsterdamse kamergenoten schrokken zich te pletter toen ze dit vernamen. Aanvankelijk meende ik dat het verbijstering was wegens die 'eerste keer', en dat op die leeftijd (zij frequenteren al jarenlang hoofdstedelijke en provinciale sportscholen). Maar later merkte iemand op dat zij waarschijnlijk voor mijn leven vreesden. Heel hartelijk wensten ze me sterkte toe.

Ik had me voorgenomen hier een mooie, samengebalde column van te maken, misschien zelfs wel een high koe. Maar het is meer een uitdijend heelal geworden. In een farmaceutisch blaadje las ik dat de ADHD-pil (houd je in of zoiets) erger is dan de kwaal. Dat zou ook gelden voor columnisten op drift. Er zijn klachten geuit aan het adres van Ritalin-fabrikant Eli Lilly (altijd gedacht dat dit een koffiebranderij was).

De sportschoolsporter in de dop heeft een goede nachtrust nodig, ik ga sluiten. 

Een goede week.

Rob.